Vækst på menuen

10 års vækst. Den ene salgsrekord efter den anden. En Brand Trust der er mere end fordoblet de sidste 10 år. Det er den ultrakorte historie om McDonald’s i Danmark fra 2013 og frem – en bedrift der flere gange er blevet hædret af landets førende marketingprofiler.

Men hvordan blev væksten skabt? Hvad var det strategiske tankesæt, vi udviklede sammen med McDonald’s? Hvilke valg og fravalg blev der truffet? Hvad krævede transformationen i det hele taget? Det vil vi meget gerne fortælle dig meget mere om. Så hvis du efter at have læst de følgende meget korte træk, har fået lyst til at vide mere, er du meget velkommen til at kontakte os og få hele historien.

Tillid fremfor alt

Al salg udspringer fra et niveau af tillid fra køber til sælger. Derfor var første punkt tilbage i 2013 at få løftet danskernes tillid til McDonald’s. Brand Trust skulle bygges gennem tre faser:

 

1 - McDonald’s purpose i Danmark

2 - Et opgør med myter og fordomme

3 - Være et ansvarligt brand i det danske samfund

 

På den rejse har McDonald’s udviklet sig fra at have et dominerende fokus på promotions til at arbejde strategisk med balancen mellem taktisk markedsføring og brandbyggende tiltag.

UDFYLD… OG FÅ HELE HISTORIEN

Både og er vejen frem

Transformationen var i høj grad også et opgør med den ensidige ”short-term-ism”, som stadig præger mange marketingafdelinger den dag i dag. Her lader man fortsat de kortsigtede, taktiske kampagner fylde for meget – kampagner der alene handler om salg og ikke bygger brandet.

 

Med udgangspunkt i principperne for Marketing Effectiveness fra ”The Long & the Short of it” skabt af de internationale marketingeksperter Les Binet & Peter Field. Les Binet er til daglig Head of Effectiveness hos DDB i London og har vundet flere effectiveness awards end nogen anden i UK. Sammen med Field påviser han, at det netop er i balancen mellem salgsaktiviteter og brand building, at virksomheder skal finde nøglen til vedvarende, profitabel vækst. Med andre ord handler det ikke om enten eller … men om både og.

 

McDonald’s i Danmark må siges at være et levende bevis på hvor effektiv den tilgang er. For resultaterne de sidste 9 år taler deres tydelige sprog. Eksempelvis gik det mediedrevne salg markant i vejret uden at medieinvesteringerne steg nævneværdigt. Alt dette vil vi meget gerne gå i dybden med ansigt til ansigt, hvor vi ikke mindst fortæller dig om de mange tiltag, der ligger bag. Så tøv ikke med at kontakte os!

FÅ HELE HISTORIEN